Vermoeidheid – 7 tips om jouw energielekken te dichten

Ken je dat? Na een lange werkdag, een uur files en met een rammelende maag kom je thuis en dan gebeurt er iets.. Het maakt eigenlijk niet zoveel uit wat: je vaste parkeerplek is bezet, er ligt een aanmaning op de mat, de televisie is kapot, je hond heeft in de gang gepoept of je dochter is hysterisch omdat ze geen tv kan kijken.. Wáár ga je de energie vandaan halen om dit op te lossen…?

Waarom heb je na zo’n dag of in andere situaties geen kracht meer om onverwachte tegenslagen op te vangen? Waarom heb je het gevoel dat je leeg bent op zo’n moment? Waarschijnlijk ligt het aan je energiebalans. Je fysieke en mentale energiebalans worden beiden bepaald door energiebronnen en energielekken. Wanneer de energie harder weglekt dan dat die wordt opgedaan, ervaar je vermoeidheid. Daarom is het belangrijk om energie op te doen en het lekken ervan te vermijden, zoals bij een oplaadbare batterij.

Fysieke energie haal je uit gezond eten, actief leven en voldoende slaap. Deze energie lever je in door bijvoorbeeld weinig slaap, ongezonde voeding, geen beweging of gebruik van alcohol en drugs. Mentale energiebronnen maken je vitaal en geven je kracht. Hobby’s, sociale contacten en goed voor jezelf zorgen zijn voorbeelden van energiebronnen, maar deze kunnen per persoon verschillen. Bij een energielek is er sprake van iets dat energie kost en de opgedane energie weg lekt.  Wanneer dit iets groots is, kunnen we het vaak makkelijk benoemen, zoals de verkeerde baan, een ongelukkige relatie of slechte financiële situatie. Maar juist de kleinere alledaagse energielekken zijn moeilijker op te sporen. Hoe behoud je jouw energie en zorg je dat er geen onnodige lekkage is? 7 tips om jouw energielekken te dichten:

1. Geniet van het proces, niet alleen het resultaat

“Ik vind m’n sport vreselijk, maar na die tijd voel ik me wel goed.” Maar hoeveel energie kost het je om van de bank te komen, je sporttas te pakken en jezelf naar de sportschool te sleuren en dan een uur puffend aan apparaten te sjorren? Super goed dat je sport, maar vind je de sport zelf wel leuk om te doen? Waarschijnlijk niet en ga je die apparaten nooit leuker vinden, dus probeer eens een sport die je wel leuk vindt. Doe een proefles yoga, bodypump, tennis of ga hardlopen. Zorg dat je ook energie krijgt van het proces en niet alleen van het resultaat. Vooral bij sport is positiviteit belangrijk, aangezien dit een belangrijk middel tegen stress is. Zorg dus dat je er maximaal veel energie van krijgt!

2. Voorkom energielekkage

Kom jij altijd uitgeblust thuis van je werk of opleiding? Wat motiveert je dan elke ochtend om toch te gaan? Wees kritisch bij alle activiteiten in je leven of je ze met de juiste motivatie doet. Wanneer je werk meer energie kost dan het je oplevert, kan je overwegen om iets anders te gaan zoeken. Maar je kan ook kijken naar specifieke elementen in je werk die je energie kosten. Misschien kan je deze uitbesteden of in overleg uit je takenpakket laten halen. Dit geeft niet per se energie, maar kost wel minder. Zorg dat je aan het einde van je werkdag nog energie over hebt voor je privéleven en je energiebronnen. Doe je dit niet, dan gaat dit op de lange termijn ten koste van je vitaliteit en kan het leiden tot een burn-out. Voorkomen is beter dan genezen!

3. Kies eens voor de weg van de minste weerstand

Je gelijk krijgen kan je soms heel wat energie kosten. Een flinke discussie, eindeloos argumenteren en strijden voor jouw manier. Maar waar gaat het nou helemaal over en is dat het waard? Soms kan het heel bevrijdend zijn om toe te geven aan de ander, terwijl je stiekem wel een mening hebt. Want hoeveel energie kost het om te strijden voor je gelijk en wat kost het om je even te schikken naar de wensen van een ander? Een afweging die je zeker eens vaker zou moeten maken. Uiteindelijk kies je voor jezelf, want je energie blijft behouden en je maakt de ander ook blij. En dat geeft sowieso meer energie!

4. Bepaal of het resultaat het waard is

Soms kan een activiteit in zichzelf je energie geven, maar eindig je toch nog met een negatieve energiebalans aan het einde van de rit. Op een doordeweekse avond nog even naar die verjaardag, omdat je dat had toegezegd? Het kan gezellig zijn, wat weer energie geeft. Maar hoe denk je daarover als je de volgende ochtend weer vroeg op moet en na een paar uurtjes slaap een belangrijke presentatie hebt? Kost dit zoveel energie dat het je opgedane energie ruimschoots opslokt? Wat je onderaan de streep over houdt is op de lange termijn belangrijker voor je vitaliteit. Neem dit eens in overweging wanneer je een keuze maakt.

5. Besteed dingen uit

Boodschappen doen, ramen zemen, auto wassen, administratie doen, eten koken en het huishouden bijhouden… Voor sommigen een energiebron (good for them :)), maar voor de meesten een energielek. Kijk eens of je dingen kan uitbesteden in plaats van het zelf doen. Deel de klusjes met je partner en kinderen of betaal iemand om je huishouden te doen, administratie bij te houden of laat je boodschappen bezorgen. Het kost je misschien wat geld, maar je bespaart er energie en tijd mee die je vervolgens kan besteden aan dingen waar je nog meer energie van krijgt.

6. Maak het leuker

Dingen die je veel energie kosten zijn vaak dingen die je niet leuk vindt of waar je niet goed in bent. Het is vaak onvermijdelijk dát je iets moet doen, maar jij bepaalt hóe je het doet. Zet de radio aan tijdens het schoonmaken, ga met je kinderen boodschappen doen of ga samen met een vriendin sporten. Dit maakt het leuker, waardoor het je minder energie kost. Verdiep je eens in de administratie of volg een kookcursus, hiermee zorg je voor meer handigheid en minder irritatie. Hoe leuker of makkelijker een activiteit, des te minder energie het kost.

7. Denk aan jezelf

Regelmatig tijd voor jezelf nemen werkt helend en geeft energie. Een afspraak afzeggen, tijd besteden aan je hobby en eens lekker ontspannen terwijl je eigenlijk je huishouden moet doen. Kies eens voor jezelf! Wanneer je ergens tegen op kijkt of uitstelt, vraag jezelf dan af waarom dit zo is. En zijn al deze negatieve gedachten en lekkende energie het waard om toch iets door te zetten? Iets afzeggen of annuleren om je eigen energie te besparen kan dan de juiste keuze zijn. Van jezelf altijd wegcijferen voor anderen is nog nooit iemand energiek en gelukkig geworden namelijk. Aan jezelf denken zorgt voor energiebehoud en dat maakt jou een leuker en gelukkiger mens.

Heb jij ook veel energielekken en wil je hier wel eens wat aan doen? Maak een vrijblijvende afspraak en samen gaan we op zoek naar jouw energiebronnen en zorgen we dat je zo weinig mogelijk energie laat lekken. Hierdoor wordt je een meer gebalanceerd en vitaler mens, wat op de lange termijn leidt tot meer succes en geluk!

Elleke Krakau heeft Bedrijfskunde, Arbeids- & Organisatiepsychologie gestudeerd en is een aantal jaar werkzaam geweest als consultant, trainer en coach. Ze helpt mensen vooruit door hen te inspireren en motiveren beter naar zichzelf te luisteren. Hierdoor wordt het makkelijker om keuzes te maken die leiden tot meer geluk en succes.

Elleke
krakauLogo

Oranjestraat 33, 7331 BT Apeldoorn
Lonerbroekweg 21, 9409 TR Loon

06 24 69 74 53
elleke@krakaucoaching.nl