Nu lukt `t wél! 6 goede voornemens die haalbaar zijn in 2017

Interview met Elleke Krakau door Annemarie Moerman in Vrij (weekendbijlage de Telegraaf 31-12-2016, p. 30-32)

Meer sporten, minder drinken en gezonder eten. Morgen is het zo ver, dan beginnen we het nieuwe jaar vol goede voornemens. Maar houden we ze ook vol? Zes goede voornemens die voor iedereen haalbaar zijn in 2017.

Voor veel mensen is 1 januari een magische datum. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Tijd om schoon schip te maken en slechte gewoonten aan te pakken. Radicaal stoppen of juist beginnen.

Maar is het ook een handig moment? ,,Een concreet startpunt is goed”, weet lifecoach Elleke Krakau. ,,Je hebt veel medestanders en dat schept een band. Bovendien is er sociale druk. Los daarvan is 1 januari niet een betere dag om te beginnen met een goed voornemen dan elke andere dag in het jaar.”

De overgang van een drukke decembermaand vol diners, feestjes, drankjes en gezelligheid is groot. ,,Voor sommigen voelt het als een goed moment om extra gas te geven om de voornemens te laten slagen. Voor anderen kan het juist een te groot ding worden, waardoor volhouden lastiger wordt.”

Daarom mág je morgen meteen beginnen met deze goede voornemens, maar is het ook prima als je ze nog heel even uitstelt.

‘Begin niet te radicaal aan goede voornemens’

1. Leg je telefoon eens weg

,,Een detox van een week is niet nodig, maar een avondje moet toch lukken?” Zegt Elleke Krakau. ,,Zet je telefoon uit, laat je partner hetzelfde doen en geniet van de rust. We zijn altijd bang om van alles te missen, terwijl het soms zo fijn is om even niks digitaal te doen. Die stroom informatie die we dagelijks tot ons nemen, vraagt veel van onze hersenen. Kies voor een avondje met familie of vrienden of ga lekker in bad met een goed boek. Communiceer ook naar mensen in je omgeving dat je die dag of avond offline bent. Wedden dat het zo went? Wil je wel telefonisch bereikbaar zijn, schakel dan je data uit en gebruik de trilstand.”

2. Probeer iets nieuws

,,Verras jezelf! Neem een andere route naar je werk of kies voor een nieuwe sport. Uit je comfortzone stappen kost in eerste instantie energie, maar daarna krijg je er energie van. Bedenk wat jou interesseert en prikkelt. Denk niet meteen dat iets niet past bij jou of je levensstijl.”

3. Ga vaker naar buiten

,,De natuur is zo’n pure energiebron en toch nemen veel mensen te weinig tijd om ervan te genieten. Ga met familie of vrienden of maak eens een keer alleen een wandeling. Bos, strand of hei: het maakt niet uit waar je naartoe gaat, als je er maar een flinke blos van op je wangen krijgt en schone lucht inademt. Haal een keer diep adem. We vergeten dat in de haast weleens te doen, terwijl het zo ontspannend werkt.”

4. Maak af wat al zolang op je to-do-lijstje staat

Moet je het fotoboek van die ene vakantie nog maken? Ligt er al maanden een boek ongelezen op je nachtkastje? Of hik je al heel lang aan tegen dat ene klusje in huis? Dan is het tijd voor actie! Want ook voor iets wat in eerste instantie niet zo leuk lijkt, geldt dat het een fijn gevoel geeft als het is gedaan. Het creëert tijd en ruimte voor nieuwe dingen. Als je er blij van wordt, krijg je er ook weer energie van.”

5. Kies voor meer quality time met familie en vrienden

,,Het begin van het nieuwe jaar is een mooi moment om stil te staan bij de mensen die van je houden en van wie jij houdt. Je mag dankbaar zijn dat ze er zijn. Verras hen met een bezoekje of ga spontaan iets met je kinderen doen. Het geeft ook een gevoel van vrijheid om zomaar even weg te gaan.”

6. Zoek een nieuwe uitdaging in je werk

,,Je kunt het roer omgooien en voor een andere baan gaan, als je denkt dat dat nodig is. Maar misschien liggen de uitdagingen veel dichterbij, bijvoorbeeld in een andere werkplek binnen je kantoor of het oppakken van een nieuw project. Als het maar iets is waar je gelukkig van wordt. Misschien ontdek je wel een nieuwe energiebron of talent bij jezelf!”

Tips!

Tips van lifecoach Elleke Krakau om je goede voornemens te laten slagen.

  • Zorg dat je wilt, niet dat je moet: ,,Op wilskracht houd je het langer vol dan op discipline.”
  • Verander niet te radicaal: ,,Wij mensen houden daar niet van. Kies voor kleine stapjes, dan is de kans op succes het grootst.”
  • Zoek naar de flow: ,,Wie klein begint en merkt dat dit succes heeft, komt in een flow. Dat leidt tot meer positieve ontwikkelingen.”
  • Begin niet te extreem: ,,Begin niet meteen met vijf keer per week sporten, maar gewoon met één keer en bouw het rustig op.”
  • Doe één ding tegelijk: ,,Schrap eerst de ongezonde dingen eens uit je menu, ga dan gezonder eten en daarna pas sporten.”
  • Wees niet te streng voor jezelf: ,,Loopt het even niet precies zoals je wilt? Geef niet meteen op en kijk wat je hebt berikt.”
  • Vier de mijlpalen: ,,Kijk niet alleen naar je einddoel, beloon jezelf tussentijds.”

Elleke Krakau heeft Bedrijfskunde, Arbeids- & Organisatiepsychologie gestudeerd en is een aantal jaar werkzaam geweest als consultant, trainer en coach. Ze helpt mensen vooruit door hen te inspireren en motiveren beter naar zichzelf te luisteren. Hierdoor wordt het makkelijker om keuzes te maken die leiden tot meer geluk en succes.

Elleke
krakauLogo

Oranjestraat 33, 7331 BT Apeldoorn
Lonerbroekweg 21, 9409 TR Loon

06 24 69 74 53
elleke@krakaucoaching.nl