Mijn verhaal (deel 1): waarom ik studiekeuzecoach wilde worden

Regelmatig krijg ik van mensen de vraag: “Waarom ben je eigenlijk coach geworden?”. Omdat ik deze vraag moeilijk in één zin kan beantwoorden, ben ik het maar gaan opschrijven. Want op deze vraag is er ook niet één antwoord. De verschillende coaching vragen waar ik mensen mee help, komen voort uit mijn kennis en vooral mijn eigen ervaringen. Ik begin met mijn motivatie om tieners te gaan helpen met hun studiekeuze.

Mijn verhaal begint eigenlijk best al wel een aantal jaren geleden, tijdens mijn studie Bedrijfskunde in Groningen. In 2005 begon ik met veel enthousiasme en vertrouwen aan deze studie. Maar helaas liep ik ergens halverwege het tweede jaar tegen een flinke dosis twijfel aan. Het begon mij te dagen dat dit misschien toch niet mijn route was. Waarom? Omdat ik geen idee had hoe de route eruit zag die ik aan het lopen was. Waar ging dit heen en wat ging de studie mij brengen?

De studie was erg breed, massaal en voor mij soms erg ongrijpbaar. Wat kon ik nou “worden”? En hoe kon ik mijn unieke kwaliteiten hierin kwijt? Voor mij één groot vraagteken. Dus zocht ik hulp van een studieadviseur, waar ik al mijn twijfels op tafel legde. Hij stelde mij al snel de vraag: “Als je twijfelt aan Bedrijfskunde en dit is niet wat je wilt, wat wil je dan wel? “. Omdat ik deze vraag niet goed kon beantwoorden, concludeerde hij dat het een fase van demotivatie was door de vertraging die ik tot nu toe had opgelopen. Kortom, versnellinkje opschakelen en ik zou er weer zin in krijgen..

Nu, ongeveer 9 jaar later kan ik alleen maar concluderen dat het voor de beste man misschien best fijn was dat ik niet wist wat ik wilde. Zijn doel was natuurlijk om mij weer te motiveren om verder te gaan met mijn studie, geen vertraging meer op te lopen en mij af te leveren als potentiële succesvolle “bedrijfskundige” (whatever that is..).

Ik denk dat ik tijdens deze periode vooral op zoek was naar wat ik wilde worden. Eigenlijk wie ik wilde worden. Ik was al aardig zelfbewust maar wist nog wel onvoldoende wie ik was en welk potentieel ik had. Achteraf had ik in die periode iemand nodig gehad die met mij kon ontdekken dat mijn studie niet het probleem was, maar alleen een symptoom. Ik had een visie nodig op wie ik wilde zijn en wat ik wilde doen om dit te bereiken. Omdat ik dit miste, liet ik me makkelijk diagnosticeren met een motivatieprobleem door de vertraging in plaats van een motivatieprobleem omdat ik helemaal het verkeerde aan het doen was.

Ik had mijn studie namelijk gekozen omdat het me een leuke studie leek. Zonder oog op de toekomst en welke kansen ik hiermee had op de arbeidsmarkt, begon ik onbevangen en enthousiast aan mijn vakken. Iedereen die ooit ergens hard voor heeft moeten leren en studeren, weet dat het moeilijk is om materie tot je te nemen zonder te weten waar het voor dient. En dat was exact waar ik tegenaan liep: ik had geen stipje op de horizon, dus wist niet waar ik heen moest lopen.

Tijdens mijn studie veranderde er ook iets op de arbeidsmarkt. De economie ging onderuit en het aantal banen slonk. Waar je vroeger nog relatief makkelijk een baan kreeg als je “iets” had gestudeerd, werd er nu specifieker gevraagd naar studie en werkervaring. Van vrienden en bekenden weet ik dat er ooit zoiets was als “baangarantie” als je afstudeerde. Een soort utopisch fenomeen, waar nu nog maar weinig afgestudeerden van gehoord hebben. Dus in plaats van het studeren zelf, werd in deze periode de richting die je had gestudeerd belangrijker.

Het kiezen voor een studie is dus in de laatste jaren een complexere keuze geworden. In plaats van dat je alleen kiest voor de inhoud van de studie, zal je ook vooral moeten kiezen voor de toekomst die deze studie je kan bieden. Tijdens je studie moet je nadenken over je kansen op de arbeidsmarkt en of je echt plezier gaat halen uit je toekomstige werk. Ik heb gemerkt dat er veel tieners op de middelbare school dit niet of nauwelijks kunnen overzien. Want hoe moeilijk is het om je voor te stellen dat je gaat werken, als je nog maar net van de middelbare school komt.

Dat is de reden dat ik tieners begeleid in het maken van deze belangrijke keuze. Ik wil ze helpen om verder te kijken dan alleen de leuke en minder leuke vakken in hun studie. Door met ze op zoek te gaan naar wie ze zijn en wie ze willen worden als mens, gaan er antwoorden komen op wat ze dan echt willen. Deze zoektocht is niet afgerond wanneer ze gaan studeren, maar zal makkelijker worden omdat ze de richting van hun pad uitgestippeld hebben.

Gelukkig heb ik, ondanks een motivatiegebrek en flinke vertraging, wel doorgezet en heb mijn studie afgerond. Dit is iets waar ik erg trots op ben, omdat het me veel moeite heeft gekost. Zoveel zelfs dat ik na mijn afstuderen in 2010 onderuit ging en een burn-out kreeg..

In mijn volgende blog zal ik verder ingaan op de periode die hierna kwam. Ook een ervaring die voor mij een belangrijke motivatie is geweest om anderen te gaan helpen als life coach. Wil je op de hoogte blijven? Laat dan je gegevens achter op het contactformulier en ontvang een berichtje bij tips, nieuws of een blog.

Of like mijn pagina op Facebook en blijf hier op de hoogte.

Elleke Krakau heeft Bedrijfskunde, Arbeids- & Organisatiepsychologie gestudeerd en is een aantal jaar werkzaam geweest als consultant, trainer en coach. Ze helpt mensen vooruit door hen te inspireren en motiveren beter naar zichzelf te luisteren. Hierdoor wordt het makkelijker om keuzes te maken die leiden tot meer geluk en succes.

Elleke
krakauLogo

Oranjestraat 33, 7331 BT Apeldoorn
Lonerbroekweg 21, 9409 TR Loon

06 24 69 74 53
elleke@krakaucoaching.nl